18 februari 2010

Torsdagsbekymmer?

Läser det här i dagens Sydsvenskan som handlar om att en manlig förskollärare har tagit kort på barn när dom har duschat. Han har sen blivit avstängd.

"Knäckfrågan är om mannens fotografier ska ses som dokumentation eller inte. Det finns beslut att barnens idrottsverksamhet ska dokumenteras. I alla delar.
– Även i duschen, för att betona att det är viktigt att duscha, säger samordnaren."

Det jag blir lite "arg" över är den här frågan:
Hade ni agerat likadant om det varit en kvinna som tagit bilderna?
– Absolut.

Det tror ju knappast jag. Tror inte dom skulle stänga av en kvinnlig förskollärare för att hon tagit kort på barn som duschar. Nu vet jag att det har förekommit att pedofiler har jobbat på förskolor men det betyder inte att alla män som jobbar på en förskola är pedofiler. Jag är jätteglad att Jolin har två manliga lärare, tror det är viktigt för barn att ha både manliga och kvinnliga förebilder. Samma sak märker jag inom vården där det också är ont om män, man är väldigt uppskattad både av dom äldre och av arbetskamrater. Nog om detta.

Idag blir det (nog) en sväng till biblioteket, kom inte iväg sist och sen vet jag inte riktigt vad vi ska hitta på.      
Funderar på en sväng till svärisarna kanske. Vi får se. Kaffe ska jag ha iaf!

6 kommentarer:

Hjärtemammas sa...

Alltså det tror faktiskt jag Patis. Hade någon över huvudtaget tagit kor tpå nakna barn i duschen så regarerar man. I alla fall jag. Jag äsnkar ibland att mille har en manlig fröken. han hade en förut.

Anonym sa...

Jag är själv en manlig förskollärare som helt seriöst funderar på att byta yrke. Jag hade hellre blivit anklagad för mord och bankrån än att vara pedofil.

Det värsta i artikeln är ju att samordnaren själv säger att det finns beslut på att det även ska dokumenteras i duschen och det hade han gjort. De tyckte även att bilderna inte var något speciellt men hade ändå valt att göra en anmälan...hmmm

Dessutom tycker de att det är vardagen för manliga förskollärare...det får man liksom tåla.

Jag har själv blivit nästintill spottad på för att jag som man vill jobba i förskolan av vissa föräldrar. En slapp chef struntar i det och låter det vara. Det får man ju liksom stå ut med.

Sen undrar de varför inga män vill jobba i förskolan. Dålig lön, risk för att bli fängslad som pedofil, jobba med tanter(oftast) i åldern 40-65....låter inte det lockande?

Sök till lärarhögskolan nu!

Hjärtemammas sa...

Jag förstår ditt tänk helt klart. Jag ska erkänna att det klingar i bakhuvudet på mig när man hör om en manlig förskolelärare BARA för att detta är ett vasnligt tänk hos många. Jag väljer dock att tänka bort det såklart. Jag vil ha manliga förebilder på dagis åt mitt barn. Likaså i skolan! Fram för er!!

Wannabe sa...

jag tycker att man ska ha manliga förskolelärare. Också jag är glad för de två som är på jolins avdelning och jag önskar jack hade en också. Men jag hade inte gillat om förskolelärarna - oavsett kön - hade fotograferat mina barn när de duschar, sen får de ha hur mycket dokumentation de vill om ditten och datten.

eloge till anonym; fram för fler män i barnomsorg och skola. Faktiskt.

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Jag tror inte heller att det varit samma reaktioner om det varit en kvinna.

Anonym sa...

det finns ingen sådan planering att det ska dokumenteras i duschen. Det är felaktigt. Snälla läs mellan raderna om ni ska tro på allt som står på nätet.