03 maj 2009

Krabbelurbak!

Nej, det är inte en bak på en krabbelur jag menar utan att vi har bakat krabbelurer!
Jolin var sugen på att baka något och jag som gammal bagare ställer ju såklart upp på det. Helst brukar jag vilja göra allt själv men ibland får man överlåta lite till barnen. Lite kul ska väl dom med få ha. Här kommer receptet för den som är nyfiken:

Krabbelurer
1½ dl socker
2 ägg
2½ dl mjölk
4½ dl mjöl
3 tsk vaniljsocker
3 tsk vaniljsocker

Blanda socker och ägg först, vispa det luftigt. Ha i resten av ingredienserna och vispa till en smet.
Värm ett plättlagg (enklast) och stek på till små krabbelurer.


Jolin gillar att vispa.


Färdig smet som måste avsmakas.


Ta inte för mycket smet i lagget för då blir det såhär! :D


Färdiga krabbelurer som är godast när dom är nylagade och lite varma. Alla barn som har fått smaka krabbelurer har älskat dom. Smakar ungefär som sockerkaka fast i plättform. Hade inte hört talas om krabbelurer innan vi kom ner till Skåne så jag vet inte om det är typiskt skånskt eller nått. Gott är det iaf! Perfekt att ta med på en picknick.

1 kommentar:

Hjärtemammas sa...

Men aaaah ge mig en krabelur för bövela